في اليوم الدولي لمساندة ضحايا التعذيب: عار اسمه "التعذيب المقبول"

الأربعاء 26 يونيو 2013

بقلم: يارا سلّام

في اليوم الدولي لمساندة ضحايا التعذيب  السادس عشر أتذكر الطريق الطويل الذي قطعه - ومازال يقطعه - العديد من المدافعين والمدافعات عن حقوق الإنسان في مجال مناهضة التعذيب وأتأمل الطريق الطويل الذي مازال علينا أن نقطعه حتى نتخطى "التعذيب المقبول - ذاك الذي تكون ردود أفعال الناس إزائه تعليقات مثل: "يستاهل، ده مجرم!"، "ده إرهابي!"، "هي الأشكال دي ما بتجيش غير كدة، أمال حاجتك حترجع إزاي؟".

أحد آمالي هو ألا يسأل الشخص الذي يعلم بواقعة تعذيب عن التاريخ الجنائي لضحية التعذيب (أو غيره مما يعتقد البعض أنه قد يكون مبرر للتعذيب بمختلف أشكاله ودرجاته) وأن نكتفي بأن هناك إنسان تم تعذيبه أو تعذيبها. هناك فخين نقع فيهم مؤخرا بسبب خوفنا من غياب الدعم المجتمعي في بعض قضايا التعذيب، الأول هو تصوير ضحية التعذيب على أنه شخص سياسي أو ثوري (في حين أن من الممكن ألا يكون كذلك أو مدان في قضية جنائية ما) لحشد عدد أكبر. الفخ الثاني هو المبالغة وقائع الحادث أو نضعه في إطار حادث سياسي أو ثوري في حين أن واقع الأمر هو أن مثلا، وقع إهمال طبي من جانب قسم الشرطة مما أدي إلى وفاة الشخص (وهم مسؤولون عن ذلك بالطبع). وبالرغم من أن قضية الإهمال الطبي الذي يؤدي إلى الوفاة لا تقل أهمية عن التعذيب، والمقصرين فيها (سواء كان ذلك داخل سجن أو مكان احتجاز آخر) يجب أن يحاسبوا عليه كما يحاسب من يقوم بالتعذيب، إلا أن بسبب صعوبة حشد الدعم على هذه القضية يتم أحيانا تصويرها كقضية تعذيب، مما يضر أكثر مما يفيد لأن الحقيقة هو أن الوقائع هي إهمال طبي ولا يصعب على أجهزة الدولة إثبات ذلك.

 

أعتقد أن أحد الخطوات المهمة في مناهضة التعذيب - والتي لا تقل أهمية عن ملاحقة الجلادين - هي الرجوع إلى، والتأكيد على، أصل القضية وهي أن التعذيب كمسألة في حد ذاتها جريمة لا يمكن أن يتم قبولها، سواء وقعت ضد "فصيل غير ثوري" أو مجرمين (الأمر لا يقتصر فقط على الـ"العلقة" التي يأخذها السارق في الشارع بعد الإمساك به، بل وصل إلى ما يسميه البعض "تطبيق حد الحرابة" والذي يعذب خلاله الشخص حتى وفاته) أو أي شخص آخر لأي سبب كان. إن ثقافة قبول العنف، والذي يصل في كثير من الأحيان إلى حد التعذيب، يمكن لنا أن نلاحظها في قبول العنف الجسدي على الأطفال من قبل أبائهم أو مدرسيهم كنوع مقبول من التأديب والعقاب على ارتكاب خطأ ما.

 

لا يخفي على أحد الدور الكبير الذي تلعبه "الطبقة" في قضية التعذيب، فإلى جانب تعود رجال الشرطة على الاعتماد على التعذيب بدلا من استخدام الطرق القانونية للتحقيق الجنائي، الأشخاص الذين لا ينتمون إلى الطبقة المتوسطة أو إلى طبقة أعلى يصبح من الأسهل أن يمارس ضدهم كافة أشكال التعذيب، بخلاف من هو "دكتور" أو "مهندس" أو أي مهن أخرى يصنفها المجتمع على أنها "محترمة" (على عكس مهن أخرى تصنف كمهينة مثل الباعة الجائلين أو عاملي النظافة). ويستمر عامل "الطبقة" في التأثير على ملاحقة ضباط الشرطة مرتكبي التعذيب، فليس من المعتاد أن نرى النيابة العامة تتعامل بجدية في قضايا التعذيب التي يكون ضحيتها من طبقة يظن أنها أقل من أن تهدد مستقبل ضابط شرطة، والذي ينظر إليه بطبيعة الحال على إنه من طبقة عليا أو "ابن ناس" و"أهله صرفوا عليه علشان يبقى ضابط". (لمعرفة معلومات أكثر عن دور النيابة العامة في تحصين الشرطة من المساءلة والعقاب انظر هذا التقرير)

يتطلب العمل على تلك القضايا قدر عالي من الالتزام بالنزاهة والموضوعية للفصل بين قضايا التعذيب من ناحية والإهمال الطبي من ناحية أخرى (سواء في أماكن احتجاز كالسجون أو أقسام الشرطة أو خارجها)، والذي في بعض الأحيان يؤدي إلى إصابة الشخص بعاهة مستديمة أو وقوع وفاة لتأخر تقديم المساعدة الطبية للشخص. إلا أن في مقابل هذا الالتزام من ناحية النشطاء يقع على عاتق الدولة أيضا التزام - ليس فقط بالتوقف عن استخدام التعذيب بل وملاحقة مرتكبيه (سواء في حالة التعذيب أو الإهمال الطبي) والعمل على تأهيل ضحاياه - وهو الالتزام بالشفافية (فتح أماكن الاحتجاز للمراقبة المجتمعية، وإتاحة المعلومات، إلخ) حتى نتمكن جميعا من التفرقة بين الأحداث والخروج من إطار سياسة التعذيب المنهجي الذي استشري في العهد السابق ولا يظهر أية إشارات على انتهائه قريبا.

تعليقات القراء

Jo (لم يتم التحقق)

سبت, 27/08/2016 - 5:16مساء

غير معرف (لم يتم التحقق)

سبت, 27/08/2016 - 3:42مساء

cheap mattress
wow, great, I was wondering how to cure acne naturally. and found your site by google, learned a lot, now i’m a bit clear. I’ve bookmark your site and also add rss. keep us updated.

asidhot (لم يتم التحقق)

سبت, 27/08/2016 - 2:56مساء

testing The post is written in very a good manner and it entails many useful information for me. I am happy to find your distinguished way of writing the post. Now you make it easy for me to understand and implement the concept.

skillman (لم يتم التحقق)

سبت, 27/08/2016 - 2:36مساء

I have been using Lacerte for around 7 tears now and am generally satisfied by it. I've been "asked for" by Drake, regardless, I found that anyway they claim to be "anything besides hard to use and simple to utilize", I was unaffected by the "investigating" process.

lacerte

غير معرف (لم يتم التحقق)

سبت, 27/08/2016 - 2:30مساء

I recently found many useful information in your website especially this blog page. Among the lots of comments on your articles. Thanks for sharing. about doug berger psychiatrist tokyo

asidhot (لم يتم التحقق)

سبت, 27/08/2016 - 1:22مساء

Inagamo This is a great inspiring article.I am pretty much pleased with your good work.You put really very helpful information

martingarix229 (لم يتم التحقق)

سبت, 27/08/2016 - 1:05مساء

I was very pleased to find this site.I wanted to thank you for this great read!! I definitely enjoying every little bit of it and I have you bookmarked to check out new stuff you post.
mobility plus certification

martingarix229 (لم يتم التحقق)

سبت, 27/08/2016 - 1:01مساء

Pretty good post. I just stumbled upon your blog and wanted to say that I have really enjoyed reading your blog posts. Any way I’ll be subscribing to your feed and I hope you post again soon.
pass mcse

martingarix229 (لم يتم التحقق)

سبت, 27/08/2016 - 1:00مساء

I feel a lot more people need to read this, very good info! . . . . . .
comptia storage plus

martingarix229 (لم يتم التحقق)

سبت, 27/08/2016 - 12:58مساء

Took me time to read all the comments, but I really enjoyed the article. It proved to be Very helpful to me and I am sure to all the commenters here! It’s always nice when you can not only be informed, but also entertained!
ccda exam cost

غير معرف (لم يتم التحقق)

سبت, 27/08/2016 - 12:54مساء

This is a great inspiring article.I am pretty much pleased with your good work.You put really very helpful information.
emma

غير معرف (لم يتم التحقق)

سبت, 27/08/2016 - 11:18am

Great post however I was thinking about whether you could compose... backlink building

jamsonleo (لم يتم التحقق)

سبت, 27/08/2016 - 10:47am

This is a not too bad post. This post give truly quality information. I'm absolutely going to examine it. Really outstandingly profitable tips are given here. thankful to you to such a degree. Keep up the demonstrations of graciousness.

click here to see some great bench top bandsaw reviews

Obat Pelangsing Tubuh Dengan Cepat (لم يتم التحقق)

سبت, 27/08/2016 - 8:49am

It is very useful thanks for sharing information
Obat Pelangsing Tubuh Dengan Cepat

غير معرف (لم يتم التحقق)

سبت, 27/08/2016 - 8:20am

Such smart work and reporting! Keep up the superb works guys I have incorporated you guys to my blogroll.
HL3 update

غير معرف (لم يتم التحقق)

سبت, 27/08/2016 - 2:56am

We are making a new school for master degree.
Japanese Toenail Fungus Code pdf

غير معرف (لم يتم التحقق)

سبت, 27/08/2016 - 2:55am

This is the first precise and entire japanese remedy that becomes on hand to most people, and it includes no drugs.

Japanese Toenail Fungus Code Review

Jo (لم يتم التحقق)

سبت, 27/08/2016 - 1:02am

pioneerseo (لم يتم التحقق)

جمعة, 26/08/2016 - 6:06مساء

Please continue to make great content like this.vpn china I really liked it and have shared it with my friends!

Dokterpoker (لم يتم التحقق)

جمعة, 26/08/2016 - 5:39مساء

esperer (لم يتم التحقق)

جمعة, 26/08/2016 - 4:28مساء

After many years of replacing roofs I can tell you the metal roof is definitely the way to go. I know it's expensive but, do it once and be done forever. Sounds like a pretty good bargain to me.

House Extension

SHAREit for PC (لم يتم التحقق)

جمعة, 26/08/2016 - 2:48مساء

Shareit is one of the best application to transfer files between your different different devices. SHAREit for PC

millionaire men (لم يتم التحقق)

جمعة, 26/08/2016 - 1:27مساء

have been reading along. I thought I would leave my first comment.
millionaire site
meet a millionaire dating site
millionaire men dating site

غير معرف (لم يتم التحقق)

جمعة, 26/08/2016 - 12:13مساء

I want to ask, the theme used by the website you know what?
Eye Care Softgel
Qnc Jelly Gamat
Obat tradisional miom dan kista

devidmiller5060 (لم يتم التحقق)

جمعة, 26/08/2016 - 12:13مساء

Great post! I am actually getting ready to across this information, is very helpful my friend. Also great blog here with all of the valuable information you have. Keep up the good work you are doing here.
Hochzeitsfotograf Berlin

obat kanker testis (لم يتم التحقق)

جمعة, 26/08/2016 - 10:40am

thanks for the information is very helpful to be read and known by all readers obat kanker testis tanpa operasi

obat kanker serviks (لم يتم التحقق)

جمعة, 26/08/2016 - 6:27am

obat kanker serviks (لم يتم التحقق)

جمعة, 26/08/2016 - 6:27am

Pengobatan Kudis Secara Merata (لم يتم التحقق)

جمعة, 26/08/2016 - 4:38am

Thank you for sharing the information, may be useful and successful always
Pengobatan Kudis Secara Merata

غير معرف (لم يتم التحقق)

خميس, 25/08/2016 - 11:02مساء

peptidy
wow, great, I was wondering how to cure acne naturally. and found your site by google, learned a lot, now i’m a bit clear. I’ve bookmark your site and also add rss. keep us updated.

Home alarms (لم يتم التحقق)

خميس, 25/08/2016 - 7:38مساء

Its like you read my mind! You seem to know so much about this,like you wrote the book in it or something. I think that you could do with some pics to drive the message home a bit, but other than that, this is great blog. this Home alarms

غير معرف (لم يتم التحقق)

خميس, 25/08/2016 - 7:29مساء

The Oxy Solution review This ebook will exhibit you actual secret that your body has most strong, medication desktop and find out how to deliver up it’s as the traditional disease-fighting ability, expand your vigor levels and well-being moments after utilising it.
http://theoxysolutionreview.com

papadomino (لم يتم التحقق)

خميس, 25/08/2016 - 5:35مساء

papadomino (لم يتم التحقق)

خميس, 25/08/2016 - 5:34مساء

JOHN (لم يتم التحقق)

خميس, 25/08/2016 - 5:13مساء

You will find a lot of approaches after visiting your post. I was exactly searching for. Thanks for such post and please keep it up. Great work.
företagare

DonnieMood (لم يتم التحقق)

خميس, 25/08/2016 - 2:42مساء

I am astoundingly gotten a kick out of for this site. Its an enlightening subject. It help me particularly with comprehending a few issues. Its chance are so mind blowing and working style so quick. Virtual Server

Miss Daina (لم يتم التحقق)

خميس, 25/08/2016 - 11:22am

Reliable Mumbai escorts girl agency Miss Daina, Now you can get ready for romance with hot and young models then you can attached with me any time, royal Independent Mumbai escorts service accepted all query clients and more information about me then you can click my website http://www.missdaina.com

غير معرف (لم يتم التحقق)

خميس, 25/08/2016 - 9:58am

I read your blog frequently and I just thought I’d say keep up the amazing work! about "connectpal" "connect pal"

JOHN (لم يتم التحقق)

خميس, 25/08/2016 - 8:20am

I just got to this amazing site not long ago. I was actually captured with the piece of resources you have got here. Big thumbs up for making such wonderful blog page!
custom made coins

JOHN (لم يتم التحقق)

خميس, 25/08/2016 - 7:55am

next flowers delivery We are really grateful for your blog post. You will find a lot of approaches after visiting your post. Great work. halloween kostume

Obat Kurang Darah Paling Mijarab (لم يتم التحقق)

خميس, 25/08/2016 - 5:41am

There are times when you suffer the disease being treated immediately before things got worse. Thank you for sharing the information :)
Obat Kurang Darah Paling Mujarab

Aryan Arya (لم يتم التحقق)

خميس, 25/08/2016 - 5:16am

download android apk free game game download free apk download

khazzanah tours (لم يتم التحقق)

خميس, 25/08/2016 - 4:59am

غير معرفMike Andrew (لم يتم التحقق)

خميس, 25/08/2016 - 12:03am

غير معرفMike Andrew (لم يتم التحقق)

أربعاء, 24/08/2016 - 11:38مساء

One of the best I have seen in a while now keep up the good work. foosball

غير معرف (لم يتم التحقق)

أربعاء, 24/08/2016 - 11:27مساء

I am genuinely thankful to the holder of this web page who has shared this wonderful paragraph at at this place
college writers

غير معرف (لم يتم التحقق)

أربعاء, 24/08/2016 - 10:27مساء

Many thanks for the exciting blog posting! Simply put your blog post to my favorite blog list and will look forward for additional updates. Simply wanted to write down a word in order to say thanks to you for those wonderful tips.
online essay writing

علِّق

محتويات هذا الحقل سرية ولن تظهر للآخرين.